This brief study by Joanna Preizner is a publication
for the novice. The author writes with passion, fluency and love about movies
and the way they tell us stories every day. Everyone, who would like to
understand what makes moving images clear and attractive, intelligent and
engaging, touching and thrilling, and has no time to go deep into academic
papers or university handbooks, should reach for this subjective and selective,
but also unpretentious, fully original compendium. It allows us to understand
why we can talk about movies till early morning hours, quoting dialogues from
them and acting out some chosen film scenes.
Professor Kamila Żyto
*
The reader of this book, page by page, will go deeper
and deeper into the world of cinematic narratives, gradually learning to
understand how they are structured. They will learn how it is possible that, in
fact, with so little information, we are able to believe film characters –
believe in the world they live in and see a story lasting many days, months or
years in a conglomerate of scenes and sequences. Of course, my script does not
cover all the issues related to the cinematic narrative. This publication is
intended primarily as a textbook for students participating in my academic
course and as a user-friendly, popular science book addressed to the readers
who are simply interested in cinema. I would like to show them the most common
ways of shaping a film story, hoping that after reading this publication, they
will look at feature films a bit more carefully. That they will see not only
“some” stories in them, but also precise constructions consisting of many
bricks and layers. Each of them must be carefully thought out, planned and
implemented so that they can create an extraordinary whole – a feature film.
Joanna Preizner, PhD
Niewielkie
opracowanie Joanny Preizner to pozycja wydawnicza przeznaczona dla
niewtajemniczonych. Autorka z pasją, swadą i miłością pisze o filmach, a
dokładniej o tym, w jaki sposób codziennie opowiadają nam one historie. Każdy,
kto chciałby zrozumieć, co czyni ruchome obrazy zrozumiałymi i atrakcyjnymi,
inteligentnymi i zajmującymi, wzruszającymi i pełnymi napięcia, a nie ma czasu brnąć
przez naukowe opracowania czy uniwersyteckie podręczniki, powinien sięgnąć po
ten subiektywny i selektywny, ale i bezpretensjonalny, w pełni autorski
przewodnik. Pozwala on zrozumieć, dlaczego o filmach dyskutujemy do białego
rana z przyjaciółmi, cytujemy zawarte w nich dialogi i odgrywamy wybrane sceny.
Dr
hab. Kamila Żyto
*
Czytelnik
niniejszej książki strona po stronie będzie coraz głębiej wchodził w świat
filmowych narracji, stopniowo ucząc się rozumieć, jak są skonstruowane. Dowie
się, jak to się dzieje, że mając w gruncie rzeczy tak niewiele informacji,
jesteśmy w stanie uwierzyć filmowym bohaterom – uwierzyć w świat, w którym
żyją, i zobaczyć w zlepku scen i sekwencji opowieść trwającą wiele dni,
miesięcy czy lat. Mój skrypt nie wyczerpuje, rzecz jasna, wszystkich zagadnień
związanych z filmową narracją. To publikacja pomyślana przede wszystkim jako
pomoc dla studentów uczestniczących w prowadzonym przeze mnie kursie
akademickim oraz jako przyjazna w odbiorze, popularnonaukowa lektura skierowana
do Czytelników po prostu interesujących się kinem. Chciałabym Im pokazać
najczęściej spotykane sposoby kształtowania filmowej opowieści, z nadzieją, że
po lekturze tej publikacji spojrzą na filmy fabularne nieco uważniej. Że
zobaczą w nich nie tylko „jakieś” historie, ale precyzyjne konstrukcje
składające się z wielu warstw. Każda z nich musi być bowiem starannie
przemyślana, zaplanowana i zrealizowana, żeby razem złożyły się na niezwykłą
całość – film fabularny.
Dr
Joanna Preizner
Web & Photos by Lech Mikulski